Vraag | Juiste antwoord |
Tijdens een in werking zijnde airconditioning, wordt de lage druk afgelezen, zie afbeelding (let op: het gaat om de zwarte wijzer op de meter). Is het mogelijk dat dit systeem koude lucht kan produceren? | Ja, de temperatuur behorende bij de druk is laag genoeg om koude lucht te kunnen produceren |
Alvorens een airconditioningssysteem te vullen met koudemiddel, dient deze te worden gevacumeerd. De druk in het systeem wordt tot ver beneden de buitenluchtdruk verlaagd. Dit wordt gedaan om: | Eventuele stikstof dat na de lekkagetest is achtergebleven, lucht en vocht uit het systeem te verwijderen. |
Een klant is op vakantie geweest in het zuiden van Spanje waar het heel warm was en toen werkte zijn airconditioningsysteem niet goed. Teruggekomen in Nederland waar het een stuk minder warm was, presteerde het systeem uitstekend. Wat kan hier van de reden zijn? | De vullingsgraad is te laag waardoor er niet genoeg koudemiddel in het systeem aanwezig is om de aangeboden warmte op te kunnen nemen. |
De aircoservicemonteur heeft met een aircomachine het koudemiddel uit een aircosysteem gehaald. Er is 700 gram koudemiddel uit het systeem gekomen. De monteur heeft het systeem “leeg” verklaard omdat de drukmeters op de machine “0” aangaven. Na de lunchpauze maakt de monteur een leiding los en er blijkt alsnog druk in het systeem aanwezig te zijn. Waardoor wordt dit veroorzaakt? | Door latere uitdamping van koudemiddel uit de compressorolie. |
Voor het opsporen van een lekkage in een auto-airconditioningsysteem wordt vaak stikstofgas gebruikt. Welke van onderstaande beweringen is waar? | Stikstof is een uitstekend testgas, maar kan alleen gebruikt worden in een statische test waardoor lekkages bij een systeem dat in werking is, niet naar voren komen. |
Waarom is vooral bij een R1234yf airconditioningsysteem aan te bevelen een koudemiddelanalyse te doen voordat het aircosysteem wordt leeggehaald? | Het koudemiddel is reactief met andere stoffen in tegenstelling tot R134a wat niet sterk reactief is. |
De compressor van het airconditioningsysteem wordt gesmeerd door olie. Er zijn verschillende soorten olie onder andere voor verschillende koudemiddelen maar ook voor verschillende compressoren. Wat is een typische eigenschap van PAG-olie? | PAG-olie veroudert onder invloed van vocht. |
Het koudemiddel R134a wordt in nieuwe voertuigen niet meer toegepast en is vervangen door R1234yf. Welke bewering hieronder is juist? | R134a is in grote mate bijdragend aan het broeikaseffect. |
Het koudemiddel in de verdamper wordt door de langsstromende lucht over de verdamper: | Opgewarmd |
De leiding tussen de condensor en het expansieventiel vertoont rijpvorming. Het systeem is gevuld met het nieuwe koudemiddel. Waardoor wordt de rijpvorming veroorzaakt? | Er bevindt zich een verstopping in het hogedruk gedeelte |
Jij weet nu alles van het aircosysteem.